Saya Speta

Assalamualaikum,

speta = special task unit

Hari yang penat, lalu aku tak sabar perasaan di hati untuk memeluk bantal. Sambil scroll instagram dan twitter, whatsapp masuk. Malas nak layan sebenarnya , tetapi gigih juga aku buka nak lihat apa update terbaru. 

Perasan yang ada recruitment of career talk committee. Tak kisah sangat pon. Tetapi hati ini rasakan nak sangat terlibat dalam program itu. Aku pun, whatsapp orang yang berkenaan. Okay, yeah! recruited as one of their committee. Special task or better known as speta was my responsibility. 

No idea, what the heck is that. Never did or hold that position before sebab before this i selalu pegang jawatan dalam unit publication and infomation. So, this block, aku beranikan diri untuk mencuba post yang baru. Interesting i guess it will be.

Our first meeting was conducted at the cafe with the other team members. We, were not a big bunch of committees like any other event. Due to the limited time and preparation, the number is more than enough i guess to handle the one day event. Oh, forget to tell you. We were handling a career talk event at the kuliyyah of medicine which year four medical student is compulsory to attend.

Before the day of the event, us committes had done some preparation regarding the technical and all those stuff like chairs and tables to be sorted out.  I won't forget that this was the first time i had to lift and carry the heavy sofa from auditoriom kom at level 2 to be placed at the office at level 1. 

I nearly had a fracture back bone (metafora yang terlebih, sila abaikan). Not kidding. It was heavy but we managed to work as a team to carry the sofa. Sado-sado belaka sisters. Dahlah tu, dalam committee kami hanya ada seorang sahaja lelaki, and that was the ketua. Semua first year. 

On the event day, busy tahap apa semua orang. Sempat juga dengar sikit sikit mengenai life houseman, sistem kontrak medical doctors sekarang. Tak banyak aku sempat grab, tetapi cukup buat sementara waktu. And plus, aku dapat dengar tips interview lagi. Then, lari-lari,,eh i mean jalan dengan pantas, set up table. Ambil makanan dari tingkat bawah ke atas. Susun makanan. Mop lantai yang disebabkan oleh kebocoran air manis. Angkat kerusi dekat 10 round. Aku rasa, ada jugalah lemak aku ni meraung sebab terbakar secara tak sengaja. Sorry baby fats!

Aku dan arisha (rakan seperjuanganku) memegang responsiblity untuk ambil attendance dan kutip feedback form. Kiranya, kami antara orang yang terawal student akan jumpa di pintu hadapan auditorium. Just nak cakap, memang gitu eh kalau dah jadi committee? Muka tak boleh malu, and senyum memanjang dekat student yang sign nama. 

Just nak cakap satu lagi. Ni dikira compliment tau. Abang-abang and kakak-kakak year four ni nampak je muka serious and garang. Tapi, bila bercakap, hati yang panas boleh terus sejuk. Lembut dia tu, masha-allah. Okay, jangan terus mengembang dengan senyuman. Hehehe.

Unit speta (ni aku cerita unit aku je), banyak jugalah top up mana-mana unit yang perlu pertolongan emergency. eleh, kalau tak emergency pon, kami tetap akan tanya kalau need any help. Sebab kami kan rajin dan sedia membantu gitu. Tercungap jugaklah. 


Apa yang aku boleh summarize kan dari kerja jadi committee kali ni adalah sangat berbeza dari before. Disebabkan aku sudah terbiasa jadi committee, so skop kerja apa pun dia bagi insya-allah akan terlaksana. Cuma kali ini, hanya dua orang sahaja yang berkerja. So, nak tak nak, seorang tu mesti alert kalau ketua or siapa-siapa bagi arahan. Taknaklah nanti ketua cakap unit awak ni lambat or teruk kan. 

Yes, committee career team adalah kecil. Tetapi aku sangat menghargai kerjasama yang kami tonjolkan. Semua unit bagus. Ketua mantop, pc daebak! Mana yang tak cukup tangan kami dari unit lain akan cuba ringankan beban. kadang-kadang aku terfikir juga, numbers don't actually matter sebab quality is way more essential. 

Hope to doing more contribution in committee work again soon.

Thank you guys!
Career Talk Committees


Comments